Vertrouwen, gevoel, eerste indruk

 

 

Gevoel, vertrouwen en de eerste indruk.

 

 

Marktplaats.nl is een mooi fenomeen waarin je het onderwerp van deze blog: Gevoel, vertrouwen en de eerste indruk goed kunt toetsen. Hoe gaan we met elkaar om? Wat bied je te koop aan? Tegen welke prijs? Hoe is het met de verhouding prijs/kwaliteit?

 

Al geruime tijd maak ik gebruik van marktplaats.nl en rijd daarvoor menig keer dwars door Nederland. Op weg naar het product van mijn belangstelling. Sommige artikelen zijn niet testbaar en ga je af op de eerste indruk. Je beslist op prijs en wat je ziet. Het is helaas een paar keer voorgekomen dat bij thuiskomst er altijd wel wat aan de hand was. Een kinderfiets met een poreuze binnenband, die hard was opgepompt kort voor wij kwamen en leeg was bij thuiskomst. Een bureaustoel met hendeltjes, die gewoon niet of nauwelijks werkten. Een televisie die na een kwartier aan staan gewoon op ‘zwart’ springt. Ervaringen die menigeen herkent. Kennelijk mensen die verkoop leuk vinden en de ander graag als slachtoffer zien om hun waardeloos product te slijten. Het scheelt de verkoper een rit naar de stort en hij krijgt een geringe vergoeding voor zijn malversatie. ‘Garantie tot aan de hoek’ kun je rustig zeggen. Inmiddels heb ik geaccepteerd dat deze mensen er zijn.

Wat ik nu wel doe is mijn ‘gevoel’ raadplegen. Vooraf en bij de koop. Als dit een ‘bad-vibe’ is dan keer ik gelijk om. Want mijn gevoel heeft gelijk. Die triggers had ik destijds ook maar werden overspoeld door beloftes naar de kinderen, naar jezelf en noem maar op.

 

Datzelfde gevoel dat je in dit soort kwesties ervaart, is te vergelijken met wat je ‘binnenkrijgt’ bij het solliciteren. Na het zien of horen van een vacature weet je van binnen al of het iets voor je is of niet. Heb je echter een hypotheek, al weken of maanden geen werk, dan word je door onrust of de gedachte ‘ik kan het toch proberen’ over dat ‘niet-doen-gevoel’ heen getild en ga je aan de slag.

Veel van jullie hebben vast die ervaring. Dat het toch niet lukt en dat je met een vervelend besef achterblijft. Jammer van de moeite, jammer van de verwachting. En weer een teleurstelling te verwerken.

 

Wat ik al jaren in mijn rol als loopbaancoach propageer is het volgende. Als je gaat solliciteren, echt solliciteren voor jouw baan, dan moet de basis goed zijn. Wat is die basis, vraag je dan? Hieronder enkele aspecten die ik hanteer bij elke start bij een loopbaantraject. Gekoppeld aan de eerste indruk en gevoel. De volgorde is willekeurig en ze zijn alle vijf van even groot belang:

1. Voel je je verbonden met die nieuwe baan of functie?

2. Voel je je verbonden met de organisatie of afdeling waar je naar toe wilt?

3. Voel je dat jouw competenties passen, dat ze jou plezier en uitdaging geven?

4. Ben je bereid om zaken die voor die rol niet van belang zijn ‘los te laten’?

5. Ben je bereid om (veel) tijd en (soms) geld te investeren voor die nieuwe rol?

 

** Als je op deze vijf vragen antwoord geeft met JA, dan is het bijna zeker dat je gaat slagen.

** Als je weet hoe je de vervolgstappen moet vormgeven, dan zit je al bijna aan tafel.

** Weet je niet hoe je verder moet na vraag 5. raadpleeg een loopbaancoach.

Het gaat je dan lukken, op zeker.

 

En weet dat deze weg ook belangrijk is om van te genieten. Het is de weg naar succes, jouw succes. Heb vertrouwen in je gevoel, dan is de kwestie ‘garantie tot aan de hoek’ niet van toepassing.

 

Veel succes.

Karel